5 praktijktips om niet knet-ter-gek te worden van een drukke baan

okt 8, 2020 | Tips & tricks

Rennen van planningsoverleg naar projectvergadering, met collega’s die vragen stellen, een mailbox die rinkelt als een kerstboom en die never aflatende stroom whatsappjes… En tussendoor moet je ook nog gewoon je werk doen. Hoe voorkom je dat je doordraait? Léone Heideman is daar toevallig erg goed in en ze deelt haar inzichten. ‘Om te beginnen: je stelt niemand teleur als je nee zegt.’

Denk nou niet dat Léone de wijsheid in pacht heeft, want zo wil ze helemaal niet overkomen. Ze werkt als hoofd afdeling beleid en advies bij De Haagse Scholen, stichting voor primair en speciaal openbaar onderwijs. Een pittige baan, en toch Léone houdt haar hoofd koel. Hoe doet ze dat? ‘Tja, ik ben van mezelf nogal nuchter. En ik heb een paar handige trucs. Ik zou mezelf geen expert noemen op het gebied van stress verminderen, want dat ben ik echt niet.’ Maar ondertussen ondersteunt ze met haar afdeling dus wel 52 basisscholen en 1.800 leerkrachten en directeuren, zonder stapelgek te worden, dus we zijn benieuwd hoe ze dat voor elkaar krijgt.

1. Zeg: NEE

Nee zeggen is belangrijk, zegt Léone. ‘Voor veel mensen spelen er allemaal verwachtingen: wat zullen hun collega’s denken als ze een klus niet aannemen, wat gaat hun leidinggevende ervan zeggen. Daar heb ik totaal geen last van. Ik heb niet het gevoel dat ik iemand teleurstel als ik aangeef dat ik ergens niet aan meedoe of ergens niet op in kan gaan. Juist het omgekeerde: het is duidelijk en voor de ander prettiger als ik aangeef wat ze van me kunnen verwachten. Ik verwacht ook van collega’s dat ze me laten weten als iets er echt niet inzit.’

2. Vraag om een deadline

Een collega vraagt om een overzicht van bepaalde cijfers en je begint al te typen. Iemand vraagt of je kunt bijspringen bij een klus en je gooit direct alles aan de kant. Léone: ‘Uit onbewuste collegialiteit willen we graag helpen. Maar waarom vraag je niet eerst: wanneer moet het af zijn? Kan het ook wat later? Vaak geen enkel probleem. Dat scheelt een hoop gestress.’

3. Maak een planning

Léone plant niet alleen afspraken in haar agenda, maar ook andere werkzaamheden. ‘In mijn Outlook-agenda staat ook een blok ‘administratie’ en twee keer per dag een blok ‘e-mail behandelen’. Ik hou me streng aan die planning.’ En mail hoef je maar één keer te lezen, zegt Léone. ‘Bedenk dan: wat moet hiermee, en archiveer het meteen. Een bijna lege mailbox, dat is zo ontzettend relaxt!’

4. Overwerken? Compenseer die tijd

In een drukke periode is overwerken soms onvermijdelijk. Plan dan daarna extra tijd vrij in. ‘Heb ik een paar dagen extra gewerkt in een drukke tijd, dan plan ik ergens anders die tijd als extra vrije tijd. De datum waar ik voor aan het compenseren ben zet ik erbij, zodat ik weet dat ik die tijd niet aan iets anders moet besteden.’

5. Doe leuke dingen

Vrije tijd is voor Léone tijd met haar gezin of met vrienden, lekker wandelen of uit eten, sporten, noem maar op. ‘Doe wat leuks. Dan kom je echt los van je werk.’ En even haar mail checken op een vrije dag is geen ramp, want dat voelt toch niet als werk voor haar. ‘Het gaat om prioriteiten stellen. Mijn gezin vind ik hartstikke leuk, dat heeft dus zeer hoge prioriteit. Daar besteed ik graag mijn tijd aan.’

Foto: Robert Bye (Unsplash)

Gerelateerde prikkels

Challenge #4: endorfine, da’s lachen

Challenge #4: endorfine, da’s lachen

We doen vier challenges, bedacht door Energy Up, om je vier gelukshormonen een flinke boost te geven. Deze week challenge #4, met pijn in je buik (van het lachen) dankzij endorfine. Endorfine werkt als een natuurlijke morfine voor je lichaam. Heb je bijvoorbeeld een...

Lees meer